• No tenir la caixa ni manipular aquesta a la vista de persones alienes. • No acumular grans quantitats de diners i fer buidatges freqüents. • No fer pública la recaptació de diners per activitats • No deixar objectes d’interès o de valor a la vista, (telefonia mòbil, joies, ordinadors portàtils, etc…) • Tenir sempre a la vista els clients, especialment si no són coneguts o de confiança. • Desconfiar de clients amb preses, que provoquin confusió. • Evitar ser una sola persona al local. Afavoreix la vulnerabilitat.
Davant de situacions de risc o amb violència
• No manteniu enfrontaments amb cap persona violenta o hostil. • Intenteu no quedar-vos atrapats entre la persona i la sortida del local • Teniu memoritzat al mòbil la marcació ràpida de la policia • Intenteu memoritzar la cara, roba o aspectes d’identificació de la persona
Valoreu la instal•lació de mesures passives de seguretat:
• Alarma • Càmeres de Seguretat, (LOPD) • Caixa forta o de seguretat • Teniu controlades les còpies de les claus del local.
• Controleu la porta del local i els accessos per si hi ha marques o signes de violentament. • En cas d’intrusió o robatori, no accediu i només toqueu el que sigui l’imprescindible • En el moment d’entrar o sortir mireu l’entorn i desconfieu de persones properes. • En abandonar el local, efectueu una darrera supervisió, lavabos, estances, finestres, etc...
• Es convenient tenir un llistat/inventari dels objectes de valor o susceptibles de ser sostrets. Igualment és adient fotografiar-los i guardar els números de sèrie, IMEI del telèfon, o altres elements d’identificació. • Cal revisar l’assegurança del local, mirar les cobertures i si aquestes són adients a la vostra activitat. • Si tot i haver adoptat les mesures de prevenció indicades acabeu sent víctimes d’un delicte, cal que el denuncieu en dependències policials. • Si heu patit agressions físiques, és convenient que us visiteu a un centre assistencial i que demaneu informe mèdic per adjuntar-lo a la denúncia. • És recomanable sol•licitar sempre presència policial quan hagueu estat víctimes d’un delicte. Us assistirem i informarem dels vostres drets.
• Cada dia són mes nombroses les gestions que realitzem a través de pàgines web, Internet o fins i tot xarxes socials. Cal que utilitzeu el sentit comú i el principi de prevenció en l’ús de les xarxes. • Desconfieu de pàgines on se sol•licitin dades bancàries o personals que no estiguin relacionades amb la gestió que voleu realitzar. • No dubteu en demanar consell a persones especialitzades (el vostre banc, la policia,...) en cas de missatges dubtosos o que no sabeu interpretar. • No accediu mai a transaccions bancaries a través d’enllaços que us arribin per e-mail, poden ser pàgines falses d’entitats bancaries . • Canvieu amb freqüència les contrasenyes d’accessos a ordinadors, especialment quan siguin compartits, o si hi ha persones que han de deixat d’estar autoritzades al seu ús. • La comunicació amb bancs sempre ha d’estar encapçalades per protocols segurs, “https...” Veureu la incona d’un candau al vostre navegador. • Sigui prudent a l’hora de contractar serveis via internet. • De forma general NO doni més informació pública, (whasaps, faceeboks, instagram ...), que l’estrictament necessària.