“La documentació de DERBI recull la memòria del poble”
Luís Guil (Terrassa, 1989) és arxiver i l’encarregat des de fa dos anys d’organitzar el fons documental de l’emblemàtica fàbrica DERBI que l’Ajuntament de Martorelles té a l’Arxiu Municipal.
- Abans d’interessar-te per aquesta feina havies estat mai a Martorelles? N’havies sentit a parlar?
Sí, un amic de la universitat vivia a una casa molt a prop de l’Ajuntament, tot i que no en coneixia res més.
- Així doncs, es va poder rescatar tota la documentació de l’empresa DERBI? Saps com es va aconseguir? Creus que hi ha alguna possibilitat que aparegui altre documentació?
Tota aquesta informació va relacionada amb la figura de l’arxivera municipal, Gràcia Pedrosa, que va entendre que Derbi va ser una empresa que va estructurar laboral i socialment Martorelles i diferents pobles propers. Es va entendre que aquella documentació recollia la memòria del poble i dels seus treballadors, a més, d’una de les primeres empreses motociclistiques de renom a tot l’estat. Qui no coneix Derbi?
- Ens pots dir com s’ha organitzat la documentació (sèries documentals/blocs temàtics)? I, entre aquestes agrupacions, quins són les que tenen més valor segons tu?
Es van dividir les sèries documentals de forma funcional, és a dir, qualsevol document neix per algun motiu, i aquest motiu té una funcionalitat, i es va dividir segons si estava relacionat amb l’administració de l’empresa, si era documentació econòmica, si pertanyia a la fase de proveïment i producció, màrqueting i gestió comercial.
"Al fons podem trobar contractes de Nieto amb Derbi on signava
i confirmava la motocicleta Derbi amb la que competia"
- I document concret?
Per desgràcia, potser tenim un 5% de tota la documentació que va produir l’empresa. Tot i així, podem trobar documentació que pot ser més atractiva, i més arran del trist adéu fa uns anys d’Ángel Nieto, en aquest sentit podem trobar contractes amb Derbi on signava i confirmava la motocicleta Derbi amb la que competia.
- En aquest fons, a més de paper, hi ha cap altre més tipus de suport documental o objecte?
Vam trobar diferents suports, com diapositives, dibuixos a color, fotografies, negatius i VHS.
- Quina gent podria estar interessada en aquest fons? Per a quin ús?
És un fons molt interessant per veure com funcionava una empresa que va arribar a ser molt competitiva amb un capital, en comparació amb altres marques europees, molt menor. Crec que pot ser interessant per a qualsevol persona que estigui interessada en el món del motor, però també trobo que podria ser interessant, degut a la gran informació en plànols relacionats amb el disseny de peces de motocicletes (i bicicletes!), per a estudiants d’enginyeria o similar que puguin veure què es feia abans.
- En quines condicions estava la documentació?
Dolentes. Molt dolentes. Pensa que Piaggio quan va decidir marxar a Itàlia i va tancar la fàbrica, tota aquella documentació va ser eliminada per directriu general. A la poca documentació que es va conservar (proporcionalment amb tot el volum que va existir) ja hi havia característiques de, en determinats documents, una mala conservació, tot i que no sempre, hi ha documentació que va arribar en bon estat.
- Com s’ha fet el seu tractament? (transports, neteja, anècdotes...)
La documentació estava a un local de la família Rabasa, que amablement ens van deixar mentre es feia el tractament de la documentació, així que havíem d’avisar al responsable de la brigada municipal per tal que ens donés un cop de mà per traslladar la documentació a l’arxiu per poder fer el tractament. D’anècdotes hi ha mil però potser el millor de tot va ser l’actitud dels companys a l’hora de fer més amena aquesta tasca.
"És un fons molt tècnic, hi han molts dissenys tècnics
i dibuixos de diferents peces, parts del motor..."
- Què és el més difícil d’organitzar un fons documental com el de DERBI?
És un fons molt tècnic, hi han molts dissenys tècnics i dibuixos de diferents peces, parts del motor, és a dir, hi ha un nivell de profundització documental elevat.
- A partir d’ara, com es pot consultar aquest fons?
S’ha inventariat tota la documentació en una base de dades per fer accessible la feina feta amb facilitat. Es pot consultar a l’Arxiu Municipal de Martorelles dilluns, dimecres, dijous al matí i dijous també a la tarda.
- Com amant de les motos que ets, què va significar per a tu aconseguir aquesta feina?
Com és evident, Derbi significa tot en relació a l’origen de la competició de motociclisme a l’estat i a Catalunya, i vaig alegrar-me molt de poder aconseguir aquesta feina, potser no hi ha un altre fons d’empresa de motociclisme més important que aquesta, i està a Martorelles.
- Què has aprés sobre les motos que no sabies?
Als plànols tècnics veus moltíssima informació i el treball que significa fer una motocicleta, tot i que sigui una 49’, el procés per dur a terme aquesta és molt interessant.
- La professió d’arxiver és poc (re)coneguda... podries definir-la en una frase?
Arxivar l’avui per guanyar el demà.
- Has conegut algú de la família Rabasa? Quin tracte hi vas tenir?
Sí, dos dels néts del Sr. Simeó Rabasa, el fundador de l’empresa. Va ser un tracte agradable.
- Quin és el pitjor moment que et queda d’aquesta intervenció? I el millor?
No hi ha hagut cap moment dolent la veritat, tothom m’ha donat un cop de mà si he necessitat qualsevol cosa. I el millor record és, probablement l’última setmana quan els treballadors de l’ajuntament es van reunir per fer-me una petita sorpresa, va ser una cosa emotiva i que valida tot el temps allà treballant.
- En el poc temps que has conegut Martorelles, quin racó destacaries?
No em vaig moure molt per Martorelles, més enllà d’anar a treballar... però el Sindicat em va semblar que tenia una historia a valorar.