En què consisteix i des de quan funciona el servei de psicologia infantil i juvenil municipal? És un servei que funciona des de 2017, però realment ha evolucionat amb el pas dels anys, i nosaltres tenim la licitació des del 2019. És un servei que es dedica a l’atenció terapèutica per a infants i adolescents d’entre 0 i 18 anys, així com l’acompanyament a les famílies que ho necessiten. A més a més, també oferim un servei d’observació a l’escola bressol per part d’una psicòloga especialitzada que fa acompanyament tan a famílies com a mestres que ho puguin necessitar. Per últim, és un servei molt flexible que s’ha anat adaptant a les necessitats que han anat sorgint al llarg dels anys a les escoles: hem preparat teràpies de grup per treballar la resolució de conflictes, alguns tallers per a famílies o redactat alguns articles per a les xarxes socials.
Qui s’hi pot adreçar? Es fa a través de l’escola/institut? El servei està adreçat a famílies amb infants o adolescents entre 0 i 18 anys, en risc d’exclusió social. Les famílies que arriben al servei ho fan a través de la derivació de les escoles de Martorelles o l’institut Alba del Vallès de Sant Fost, però també poden arribar a través de Serveis socials.
Per tant, si alguna família estigués interessada hauria de demanar-ho al tutor o tutora del seu fill/a o bé, trucar a Serveis socials i demanar la informació. Aquests farien recollida del motiu de consulta del cas, i es valoraria el moment d’entrada al servei, en funció de la llista d’espera.
On i quan us poden trobar? De forma presencial ens poden trobar els dimarts de 9h a 18h a l’espai cívic El Safareig, però sempre poden trucar a Serveis socials, ells recullen la demanda i nosaltres ens posaríem en contacte amb la família.
“Les alteracions de comportament, les dificultats en la gestió emocional i la manca de límits i normes, són les principals causes de derivació dels casos al servei de psicologia”
Amb quins casos us trobeu al servei? Els treballeu tots o alguns s’han de derivar? Malauradament, degut el nombre d’hores a la setmana que tenim de servei no podem agafar tots els casos que voldríem, per tant, mirem molt bé quins casos prioritzem. Principalment prioritzem casos en risc d’exclusió social i el mateix departament de Serveis socials ens ajuda a fer la priorització dels casos.
Pel que fa als motius de derivació dels casos que ens trobem destaquen les alteracions en el comportament de l’infant, les dificultats de gestió emocional o de relació amb els iguals, les alteracions en les dinàmiques familiars així com la manca de límits i normes, la manca de motivació pels estudis o pel futur (sobretot en els adolescents) i altres motius com un acompanyament parental o un suport en la criança dels fills.
Paral·lelament, també ens hem trobar amb algun cas de sospita de maltractament o d’abús sexual infantil, així com casos de dificultats d’aprenentatge. En aquests casos nosaltres en fem seguiment però alhora els hem pogut derivar a altres serveis especialitzats.
Altres casos que també hem derivat a serveis especialitzats, o que hem treballat de la mà, poden ser casos d’addiccions a substàncies o a les pantalles, així com casos amb una simptomatologia més clínica com depressions més greus o sospites de trastorns psicològics de personalitat. Aquests casos són derivats al CSMIJ (Serveis d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)..
L’auge de l’addicció a les pantalles es nota a les vostres consultes? De quina manera? Si que ho hem notat, però no és un dels motius de derivació que més ens arriba. A Martorelles comptem amb un servei especialitzat en la prevenció de pantalles, el Crític. Ells són els que reben aquest tipus de derivació.
Però, el que si que ens trobem sovint, són casos que un cop han entrat al servei per altres motius de consulta, descobrim un abús de pantalles, sobretot pel que fa a videojocs i youtube. En aquests casos, hem derivat al servei Crític i hem fet un treball en comú amb el/la menor i la seva família.
D’altra banda, també ens trobem més sovint un mal ús de les xarxes socials i en edats molt primerenques, fet que influeix molt en l’autoestima dels infants, la comparació amb els iguals o inclús la motivació pels estudis i pel futur. En aquests casos si que intervenim nosaltres mateixes.
“El servei està adreçat a infants o adolescents de 0 a 18 anys en risc d’exclusió social. Les famílies hi arriben a través de l’escola, l’institut o serveis socials”
Han augmentat les consultes des del començament del servei? Com he dit al començament ja fa molts anys que el servei està en funcionament i si que podem afirmar que han augmentat molt les consultes des del començament, però no per això vol dir que ara estiguem pitjor que al principi o que hi hagi més demanda.
És a dir, el servei cada vegada s’ha fet més estable, hem pogut treballar millor buscant un bon treball en xarxa amb altres serveis de la comunitat i això ha fet que les escoles, l’institut i les famílies ens coneguin i, per tant, que ens puguin arribar molts més casos. També, l’ajuntament ens ha pogut oferir més hores per tal de poder arribar a més famílies i oferir més serveis, i d’aquí l flexibilitat de poder abastar altres àmbits com les dinàmiques a grups d’escola, les xerrades per a famílies o la redacció d’articles.
També col·laboreu amb articles pel Lledoner. Aquest mes amb el tema de l’aferrament segur dels nadons al néixer. Com trieu els temes dels que parlar? Els temes per la redacció d’articles ens arriben per diferents vies. En un principi, vam passar una enquesta a través de les AFA’s de les escoles per tal que ens mostressin les seves preocupacions i inquietuds, d’aquí van sorgir varies propostes tan per la redacció d’articles com les xerrades dirigides a famílies.
Després, en aquests tallers per a famílies que hem pogut realitzar hem tingut contacte directe amb famílies i han sorgit nous temes, que també s’han fet o tenim pendents de redactar. I, per últim, també ens arriben demandes a través de les reunions de coordinació amb els centres educatius o serveis socials. En aquestes reunions anem veient les diferents problemàtiques que ens trobem amb els infants i adolescents i, per tant, també queden com a propostes per a treballar des de la prevenció amb aquests articles.
Respecte el darrer article sobre l’aferrament segur, ha sorgit en varies ocasions: en un taller per a famílies, on van participar famílies amb infants molt petits, també compartint xerrades amb la companya del projecte d’espai de criança de Martorelles, i alhora és un tema que sovint veiem que afecta als infants que atenem des del servei d’atenció terapèutica.