“Transmetem els valors perquè esdevinguin ciutadans del futur”

Dijous, 2 de març de 2023
  • Comença la preinscripció escolar, i moltes famílies es troben amb el gran dilema: quina escola trio per al meu fill o filla? Parlem amb la directora de l’escola Les Pruneres, Montse Rubió (1968).

Amb quines expectatives afronteu aquest període de preinscripció?
Amb molta il•lusió com sempre perquè ens dona l’oportunitat de poder mostrar a les famílies la nostra manera de fer, de com ens organitzem, quines metodologies fem servir, quins són els nostres objectius, quines són les nostres instal•lacions… 

Quins aspectes destacaries de l’oferta educativa del centre?
El primer que es pot observar és l’entorn privilegiat que tenim. Al centre del municipi, totalment envoltat de natura, que permet que les famílies de l’entorn puguin venir caminant a l’escola. Un altre aspecte són les ratios baixes que tenim a les aules que ens permeten una atenció més individualitzada amb l’alumnat i un tracte més proper amb les famílies. 

Com és la relació família-escola?
Creiem, i és un dels nostres objectius, que és fluïda. Tenim establerts molts canals de comunicació per tal que aquesta sigui més àgil. Totes les famílies disposen del correu electrònic de les mestres, i recullen els seus fills a la porta de l’aula. Per tant, poden parlar directament amb la mestra cada dia. I l’equip directiu estem sempre a les portres per a qualsevol dubte. 

Tenim el petit Còctel, la revista Còctel de Prunes, estem a l’instagram, tenim la nostra pàgina web, i creem espais nous de comunicació família-escola per tal de fomentar la confiança i la participació de les famílies. Per exemple, a través dels tallers de famílies que estem engegant com el de matemàtiques que va tenir molt bona acollida.  
 
I la relació amb l’entorn?
És impossible estar aïllats del municipi. Col•laborem amb diferents entitats com el Ball de gitanes, les entitats esportives, els Gegants, el Cau o serveis municipals com el Centre de suport a la llar, la biblioteca o l’escola bressol. Sempre que hi ha qualsevol activitat municipal intentem incorporar-ho en el dia a dia de l’alumnat. 

Quin són els trets principals del projecte educatiu? 
A nivell pedagògic podem dir que som una escola inclusiva, catalana, que afavoreix el desenvolupament global de l’alumnat fomentant la seva autonomia, la cultura de l’esforç i la cohesió social. 

Pel que fa els principis organitzatius, nosaltres utilitzem tots els espais de l’escola com espais d’aprenentatge. L’aula, el pati, la terrassa,... En aquests moments estem remodelant les aules. Estem construint el que es diu “les aules del futur” amb cromes, amb grades, amb taules i cadires que permetin diferents tipus d’agrupaments lligats a aquesta metodologia. 

En quins projectes treballa  l’escola?
Som escola verda, les matemàtiques manipulatives i vivencials, anglès, robòtica, projecte e-twinning, projecte d’educació emocional de p3 a sisè...

També a través del projecte Eduquem amb les arts fem ceràmica, música, participem a la Cantània, aprenen a tocar l’ukelele, teatre, dansa, ...Tenim el projecte d’emprenedoria, de participació, jornades culturals, gust per la lectura. 

Quin paper juguen les noves tecnologies a l’escola?
Les noves tecnologies formen part del dia a dia. És una eina més per dur a terme els aprenentatges. Tot l’alumnat de tercer a sisè disposa d’un ordinador personal, totes les aules disposen de pantalles digitals interactives, disposem de tauletes pels més petits.... Aquesta escola va ser dels primers centres de l’escola en treballar la robòtica. 

Com afronteu els conflictes? 
Considerem que els conflictes formen part de la vida i no els podem evitar. El que podem fer és aprendre a entendre’ls i a trobar maneres de gestionar-los. Des de l’escola, partim de l’evidència de considerar-los com una oportunitat i possibilitat de gestionar-los. 

En aquesta línia, tenim el projecte d’educació emocional des de p3 que pretén fomentar les relacions positives entre el grup i la gestió de les pròpies emocions o el treball de les habilitats socials entre altres objectius. 

Teniu protocol per casos de bullying? 
Sí, tenim el del Departament d’Educació com en altres àmbits i també tenim les NOF les Normes d’Organització i Funcionament de centre, així com el projecte de convivència en el qual estan recollides totes aquestes situacions i tots aquests protocols .

A més a més, nosaltres creiem en el treball de prevenció a través, també, del projecte d’educació emocional. 

Quina és la relació que teniu amb l’Institut? 
Molt bona des de fa molts anys igual que amb les altres quatre escoles de la zona. Aquest treball en xarxa va començar el curs 97/98 i des d’aleshores s’han creat coordinacions de sisè-primer d’ESO, d’anglès, de matemàtiques, de llengües, d’educació física, de música, de medi, de caps d’estudi, de direccions, etc. I el Departament d’Educació ens va reconèixer aquesta tasca creant el seminari de coordinació Primària-Secundària. 

El procés del pas a l’institut és un procés que comença al llarg de l’escolaritat amb diferents projectes que tenim conjunts com la jornada esportiva, l’English festival, tallers que ens venen a fer de ciència o robòtica, etc. El curs de sisè fa una visita a l’institut on els reben antics alumnes de l’escola i els hi expliquen com els hi anat el pas a l’institut. 

A partir d’aquí, nosaltres al mes de maig fem unes trobades perquè l’institut vagi coneixent aquest alumnat i juliol i quan a l’octubre següent en fem una altra per saber com s’ha adaptat l’alumnat. 

Hi ha un canvi de metodologia a l’Institut? 
Primer de tot, tots som coneixedors de com treballem perquè totes aquestes reunions ens ho permeten. També hem de tenir en compte que amb el nou currículum es crea l’educació bàsica que engloba la primària amb la secundària obligatòria. Per tant, en aquests moments tenim un currículum comú amb tots dos. Aquest institut en concret ja fa un temps que ha deixat de treballar per llibres i treballa per projectes. 

Per què triar la vostra escola?
Perquè som una escola acollidora, familiar, oberta a l’entorn proper i a tothom, democràtica, laica, plural, integradora amb l’objectiu que el nostre alumnat rebi una educació integral i harmònica que potencii les seves capacitats amb atenció especial a la millora de la competència lingüística, el desenvolupament de l’autoestima, la sostenibilitat, el respecte, la convivència i el treball cooperatiu. 

Completa la frase: Som una escola...
Que treballa per transmetre els valors indispensables que permetin als infants esdevenir futurs ciutadans del segle XXI feliços, respectuosos, implicats, participatius i crítics amb la societat.

Darrera actualització: 7.03.2023 | 11:18