“Som una escola on la innovació forma part del nostre dia a dia”
- Comença la preinscripció escolar, i moltes famílies es troben amb el gran dilema: quina escola trio per al meu fill o filla? Parlem amb la directora de l’escola Simeó Rabasa, Desireé Jaria (1984).
Amb quines expectatives afronteu aquest període de preinscripció?
Tenim molta il•lusió perquè comencem a consolidar els canvis metodològics que vam iniciar la nova direcció. Com equip ens sentim també molt més tranquils, confiats i penso que això és important. Tenim molt clar el que fem i ens ho creiem.
Quins aspectes destacaries de l’oferta educativa del centre?
Aquí al Simeó hi ha un pilar molt bàsic que és el vessant artístic amb les jornades de teatre i de danses. Un altre pilar és la part científico-tecnològica. Fem racons Steam que combinem la ciència, la robòtica, les matemàtiques i l’art.
Com és la relació família-escola?
Penso que hem anat millorant. Sí que és cert que el canvi d’equip directiu i de metodologia ha costat una mica. Estem en un bon moment. Intentem tenir comunicació, parlem amb els delegats d’aula, el consell escolar. Intentem estar a prop però, com a tot, hi ha opinions per tot i el canvi ha agradat a la majoria i potser hi ha una part que no tant. Al final, el que busquem és tenir una escola actual i arrelada al municipi i el seu entorn. Per i no hi ha una altra opció, hem d’anar actualitzant-nos constantment i canviant coses.
I la relació amb l’entorn?
Estem fent moltes activitats i intentem estar en contacte amb les entitats del poble. Algunes com el bàsquet, les gitanes o el Cau ja han participat amb algun taller. Per exemple, la classe de sisè té una visita programada a l’Era jove, l’altre dia vam visitar l’espai de Carrencà.
Quin són els trets principals del projecte educatiu de l’escola?
A infantil treballem amb microespais i racons. En els microespais es treballen vessants més artístics, joc simbòlic... i als racons si que assegurem més les llengües i les matemàtiques. A primària seguim treballant per racons. Els fem de català, de castellà, d’anglès, de matemàtiques i d’steam. Cada setmana hi ha una sessió de racons a cada curs.
D’altra banda, treballem per projectes interdisciplinaris amb continguts de totes les àrees. Hi ha projectes que venen més definits per part de l’alumnat i altres que estan ja predeterminats segons el que toca treballar per currículum. En el nostre cas aquest nou currículum ens ha justificat el canvi de metodologia.
En quins projectes treballa l’escola?
El que fa més il•lusió és el que fem al principi de curs que és el nom de la classe. I això ho decideixen els nens i nenes però també es fa un treball previ. Nosaltres els hi diem quin és el fil conductor del curs i ells a partir d’aquí busquen informació, preparen una exposició i l’han de defensar davant els companys.
Per exemple, aquest any el fil conductor són les aus i vam pensar que seria molt interessant poder viure tot el procés d’una au amb l’alumnat. La cap d’estudis va anar a buscar una incubadora, una companya va portar ous fecundats... I l’alumnat ha fet el seguiment fins que van néixer i continuen ara amb diferents feines. Els de sisè han fet unes ponedores, els infants surten i entren al galliner que, per cert, el va fer una família de l’escola amb l’ajuda d’una companya.
A banda, tenim un hort, la bassa d’amfibis, aquestes són coses que es queden a l’escola per sempre.
Quin paper juga la tecnologia a l’escola?
Bàsic, molt important, és part del nostre dia a dia i un recurs més de l’aula. Totes les aules tenen PDI (pissarra digital) i tots els nens i nenes tenen chromebook individual.
Com afronteu els conflictes?
He de dir que tenim un alumnat meravellós i no ens trobem conflictes greus importants més enllà de les coses que puguin passar en el dia a dia. És cert que tenim la comissió de convivència formada per famílies i mestres però encara no l’hem hagut de convocar en els tres anys que portem aquí. Bon senyal.
Teniu protocol per casos de bullying?
Sí, tenim el protocol del Departament d’Educació. El tutor és la persona que inicia l’alarma quan detecta un cas d’assetjament sigui per una observació pròpia o a demanda de l’alumne. Des d’aquí passa a direcció, de direcció a Inspecció del Departament d’Educació i, a banda, a la comissió de convivència de l’escola.
Quina és la relació que teniu amb l’Institut?
A inici de curs fem un traspàs dels alumnes que comencen aquell curs primer de l’ESO. Ells reben els nostres alumnes i cap a l’octubre ens reunim per compartir com ha anat la primera pre-avaluació. En aquesta trobada els dos equips docents resolen dubtes sobre l’alumnat.
D’altra banda, pels alumnes que cursen sisè actualment organitzem visites a l’institut on poden veure les instal•lacions i assisteixen a una xerrada.
I també tenim reunions de coordinació de zona entre primària i secundària. En aquestes reunions ens trobem les directores de les cinc escoles (Martorelles, Santa Maria i Sant Fost) i la directora i la coordinadora pedagògica de l’Institut. Al final de curs, ens tornem a reunir per fer el traspàs de l’alumnat que arribarà a l’Institut el curs vinent.
Hi ha un canvi de metodologia a l’Institut? El noten els alumnes?
Hi un canvi, les coses com són. Sí que és veritat però que l’Institut Alba del Vallès s’està posant les piles i, per exemple, també treballa per projectes. Fan una part de les matemàtiques molt manipulativa com les escoles de la zona. El canvi no és tan rellevant a nivell metodològic.
Per què triar la vostra escola?
És una escola on els nens i nenes venen feliços. Gaudeixen moltíssim. No som una escola que ens agradi dirigir els infants, al contrari, els acompanyem, proposen, fem coses fora de currículum perquè ells mateixos proposen una activitat... Una escola on es respira molta calma, que intentem estar al dia i que som família.
Completa la frase: Som una escola...
Som una escola innovadora en tots els àmbits. No només el metodològic, sinó també a nivell pedagògic. La innovació forma part del nostre dia a dia.